Translate

onsdag 13 mars 2013

Brisbane, moololaba och Noosa

Jag vill bara meddela att jag njuter fullt ut här borta och är vid liv även om det varit lite tyst här. Senaste veckan efter att jag lämnat canberra har jag rest upp till brisbane, Mooloolaba(!!!) och Noosa. Har orienterat i bushen, ätit massa "australiensk" mat , gått på universitets lektion i brisbane uni, tränat i regnskogen, haft trevligt sällskap av min orienterings kompis Heather och hennes familj, haft en reunion med Maiju och tysken Jonas, solat och hoppat omkring i havet, surfat vid solnedgången, dansat nätterna långa och njutit av fint väder efter cyklonerna som snurrat på senaste veckorna här i Queensland. Nu drar äventyret vidare norrut. Hej så länge, skall berätta mer då jag har tid !

fredag 1 mars 2013

Back in Australia!

Efter Nya Zealand flög jag Christchurch-Auckland-Melbourne. Altså till södra Australien . Altså förra måndagen, spenderade två nätter i Melbourne. Träffade orienteringskompisen Victor från Sibbo, två vänner från Bali (anna & sammy) och andra vänner från hostellet som jag spenderade tid med. Jag var på en enorm sightseeing , såg kända Australia open tennis banorna, kända hipster St. Kilda beach området var vi såg pingviner, citycenter med chinatown, fitzroy artistiga området är var hostellet var, otroligt mysiga kafeterior osv. Har även sprungit i parkerna i stan. Lämnade sen rinkan här hos Sammy och tog min lilla reppu och flög ner till Tasmanien på torsdag för att träffa Petra som studerar där i år. Vi hade ett roligt veckoslut med sightseeing i stan med Beck. Fick jätte ont i magen den dagen, hade samma knip några dagar innan då jag lämnade NZ. Kunde knappt gå och kroppen skakade. Efter några timmar var det över som tur. På fredagen han vi även med strandhäng och så körde vi upp till Mt. Wellington var det var fina utsikter över Hobart och resten av ön. Fredag kväll vid solnedgång stack vi in till byn för några öl och cidrar i barerna med livemusik och uteserveringar. På lördagen vaknade vi i tid för att köra över till Bruni island var hennes host familj har sin stuga. Otroligt fint ställe med stränder och små sandvägar. Vi tog en färga över, packade upp och läste bok i solen läänge innan vi drog iväg på en bushwalk upp för addventure bay. Under walken såg man hur skogsbränderna i tasmanien rört sig genom skogen. Så såg vi några kangoroos skutta förbi oss och en albino vit wallaby skutta på en äng. Efter bushwalken (2h) sprang vi in i kalla havet. Påvägen tillbaka hittade vi massa blackberries och plockade med oss och åt hälften. Yumm! På kvällen tände Claire brasan och vi satt ute vid solnedgång med böckerna i högsta hugg och faktiskt bara tog det lungt. En god barbeque middag med squash , griskorv (var e HKn sininen? ) och folie potäter stod på menun. Yum. Så hade vi filmkväll med choko ! Före vi for och sova hände det jag varit rädd för. Vi såg två stora Huntsman spindlar i stugan. Den första på golvet.. Petra och jag var en aning rädda. Den andra var ännu större och var uppe i taket, gick förbi den men märkte inget, medan petra märkte den också och Claire som van australienare tog papper och en burk , fångade den och kastade ut den. De är håriga och stora... Yuck. Vi sov med myggnätet över oss som spindelskydd, haha!

På söndagen , 24.2, vaknade vi runt 10 tiden, for på en liten springrunda, sköljde mig i havet, åt morgonmål och så körde vi ner till syd Bruni. Där simmade vi på en otroligt fin strand. Charmen med Tassie är att där finns så himla fina stränder men nästan inga människor jämnfört med övriga australien så allt ser väldigt öde ut. Vi tog även med bodyboardarna och åkte ner för sanddynerna in i en å, sittandes, liggandes, stående. Försökte även bygga en hyppyri men idéen misslyckades lite. Så tog vi boardsen ut i havet och plaskade där en stund innan det var dags att åka tillbaka för lunch och städning. Glada och bruna kom vi tillbaka och åt gott med övriga familjen. Deras hund Moby var även med oss tre flickor hela helgen, såg helt ut som Pippi vår hund,en 10gånger större :D !

Flög till Melbourne på måndag morgon 8:45. 1h tar det att flyga över, så rekommenderar stort att fara ner till Tassie om man är i närheten Melbourne.

I Melbourne var det över 30 grader hett, lite för hett! Några stormar är det också över australien, då jag skulle flyga till tasmanien hamnade vi vänta över 1h i flygplanet innan vi kunde lyfta då det var åskstorm utanför. Vi hade chansen att lyfta genom en lite spricka i molnen men många passangerare hamnade övernatta på flygfältet. Lite rädd var jag. Åkte uppåt i landet efter två dagar, på onsdagen, till Canberra för att träffa Jacqui. Sista dagarna i Melbourne for vi till en restaurang med Katie och Samara var man fick betala så mycket man kände för att betala. Maten var jätte god och restaurangen full av människor. For även på en morgon kaffe med Mary och Ian, australienska orienterare och fick chansen att besöka melbourne universitets gymmet var Mary jobbade var vi skrattade åt att hon i misstag kallade på säkerhetsvakterna. Så var det att köpa lite mellanmål till 9h bussresan upp till Canberra nästa dag och tidigt i säng. På onsdagen vaknade jag 05:45, for till hostellets kök med special nyckel då köket egentligen inte var öppet så tidigt och kokade ihop lite mat inför dagen. Tisdag och onsdag var tunga dagar, vädret dåligt och hunöret gick upp och ner, hemlängtan, nya zeeland längtan och rese stress. Men på onsdagkväll anlände jag äntligen till Canberra till min vän Jacqui som bor här. Med en take away kaffe i handen kom hon emot mig till bussen , så gjorde vi en snabb sightseeing, lämnade rinkkan hos henne och tog det lungt innan vi sprang ett varv runt sjön i centrum. Vädret var regnigt och runt 15 grader men det var skönt. Så åt vi middag med hennes aunty and uncle och tog en lugn kväll. Igår vaknade vi upp, for och springa till Australiens national cross country track, som var bara gräs underlag. Haha! Där sprang vi med stora kangoroos runt omkring oss. Igår regnade det hela dagen non stop och var lite kallare. Vi åt lunch och på eftermiddagen for vi till Canberra uni gym för Les Mills body pump och Sh'bam. Var roligt att få gå på australienska timmar. På Sh'bammen rockade vi loss och instruktören kom ner och tog tag i oss och drog oss upp på scenen med henne för att shakea loss lite mer! Haha! Efteråt for vi hem, hängde med Jacquis pojkvän och familj under middagen och så fixade vi oss fina inför fest och for ut med Ollie (orienterare han också) och hans vänner. Vi besökte en pub, r&b club, gay club och en annan club innan vi slutkörda kom hem och kröp under täcket. Idag for jacqui till uni och jag har tagit det lungt. Är här ända fram till tisdagen då jag flyger upp till Brisbane från Sydney !

Här är det stekhett och regnigt lite nu och då, och hemma börjar våren närma sig har jag förstått? Har själv räknat att jag frysit 4 gånger under 5 månader och regnat har det runt 6 gånger. Så sol har det inte varit brist på!! Så skickar hem lite av soligt väder och hoppas på vår då jag flyger hem igen. Många kramar till de bästa fina vännerna jag saknar (speciellt Josefine som fyllde 20 I veckan!! ), och familjen. Nu är det dags att fortsätta leva i min lilla rese bubbla. Adios!