Translate

torsdag 7 februari 2013

Magical South Island, NZ


Heeej igen ! 
Halsningar fran Christchurch, Nya Zeeland, sydon. Jag ar fortfarande vid liv aven om jag inte visat nagra livstacken har ! Tiden gar fort ni vet, sa har haft fullt upp och njutit av tiden har istallet for att satta ner mig och skriva lite nu och da, lat som jag ar. Haha. Har forsokt att uppdatera till narmaste vannerna pa Facebook och Instagram sa lite reseuppdateringar har jag enda bjudit pa. Jag har det jatte bra tillfallet, ar bosatt i Chch hos Scott och har upplevt massvis har pa sydon aven om jag bara varit har ca. 2 veckor. I Auckland , pa norra on hade jag skona dagar med Renee,Gene,Toby och Sabeth. Sa besokte jag ju min kompis fran Ekenas, Nisse, i Waihi. Dar hade jag tva roliga dagar med honom och Tetsu, hans utbytesvan fran Japan. Vi at gott, umgicks, berattade om vara resor hittills och spelade lite Tennis. Bilder och storyn foljer nedan. Efter Auckland, flog jag ner med syskonen Gene&Renee till Blenheim var South Island Champs borjade med en stadssprint. Min valpsjuka var lite battre men inget att hurra for. Men jag sprang och banan var otroligt latt och lite trakig ocksa. De andra NZ flickorna hade sprinten som sin forsta uttagning till JWOC. Detta skedde altsa pa sondagen. Lordagen var svaraste orienteringen nagonsin, och jag som gick hade samma tid som de som sprang eftersom det var otroligt tatt och svart. Sondagen var langdistans , jag kortade av pga skadan men njot av utmanande terrang som paminde lite om Danmark. Lordagens och Sondagens tavlingar var vid Nelson lakes , var vi bodde i en stuga med otrolig utsikt over berg och sjo. Dar upplevde jag ocksa forsta gangen har riktig kyla, eller ja, 13 grader pa natten sa fick anvanda mina yllestrumpor. Pa sondag eftermiddag korde vi upp till Nelson var vi fick stanna hos ett par orienteringsbekanta. Snallt av dem ! Vi at Pizza och var trotta efter en tavlingshelg. Nelson ar NZ soligaste stad och huset de bodde i hade en otrolig utsikt till havet. Pa mandagen for Osterrikiska Erik och Gene och springa Abel Tasman rundan medan jag och Renee for pa en 2h Kayaking i Abel Tasman och fjanttade oss i en tidvattens strom som var som en flera hundra meters lang rutschbana . Sa dar simmade vi bland Jelly fishen. Efter det forde jag och Erik syskonen till flygfaltet och det var dags att saga hejda till dem efter en manads resande ihop. Jag och Erik stannade annu en sista natt i Nelson, foljde killarnas kayaking tavlingar vid main beachen i stan och planerade nasta dagarna. Pa tisdagen stack vi ivag tillbaka till Nelson lakes for vandring upp pa topparna dar. Jag gjorde en 3h vandring och Erik gjorde lite langre an forvantat och kom halvdod tillbaka efter 5 timmars lopning... Lite orolig han jag bli ! Vi bodde pa ett trevligt hostel vid Nelson lakes och fortsatte nasta moron bilandes till Lewis pass. Dar vandrade vi allt som allt kring 2h30min upp till en fin topp och bara njot av utsikten. Eriks sista vandring i NZ. Sedan fortsatte var roadtrip med sang och otroliga utsikter ner till Christchurch via ett caf'e for eftermiddags latte i 30 graders hetta. I Chch sade vi hejda med Scott som var min nasta resekamrat till Erik som pflog hem pa torsdagen. Val har i Chch har jag haft fint sallskap och fatt bo lyxigt i en fin lagenhet och agerat som kock at Scott och hans flatmate.Haha. Pa helgen hyrde vi en bil och korde upp till Hanmer Springs var vi stannade till Sondagen. Otroligt fin by med berg runtomkring och paminde helt om en Europeisk alpby. Byn ar kand for heta kallor, en hel park full av dem. Sa vi har skamt bort oss och bara legat i massa olika heta kallor och rutschat i parkens roliga rutschbanor. Vattenparks helg helt enkelt. Vi at gott, smakade antligen pa seafood som var det basta pa lange !! Pa sondagen gjorde vi aven en 3h lang vandring upp mot bergen. Hittade skyltar om ett fint vattenfall och klattrade upp till den och njot av en iskall dusch !! Och sent pa eftermiddagen bilade vi ner tillbaka till Chch efter en bra helg ! Annars har jag haft himla dansiver och haft nagra egna danspass, fatt bort valpsjukan och sprungit nagra rundor, gatt pa Life of Pi bion, sett Botanical Garden i morker, upplevt jordbavning en lungn dag da jag laste min bok och allt borjade skaka. Sjalva centrum har i Christchurch ar stangt, pga jordbavningarna for tva ar sen. Har pratat med manga som upplevde dem och efterskakningarna var det jag kande i forrgar. Otroligt att se hur forstorda byggnaderna ar genom stangslen som stanger in centrum kan man se hur allt har rasat ihop. Ca. 200 manniskor dog 22.2.2011.  En dag da jag forde tvatt till ett tvatteri traffade jag en dam som berattade om hur hon upplevde skakningen och var mitt i stan var det hande. Aven Universitetet var stangt for en manad efterat.. Stort. Men jag har inte varit med om annat an lilla skakningen och mycket regn i tva dagars tid. Vilket var skont, hann bli lite trott pa solen. Men nu ar det stralande vader igen. Igar var det public holiday, Waitangi day som ar en historisk dag om hur engelsmannen och Maori manniskorna skrev kontraktet om landet , om jag forstod ratt ? Sa vi hade en lugn skon dag, och sag fyrverkeri dagen till ara. Ikvall blir det vandring upp till bergen som har utsikt over hela staden, sa skall jag gora svenska kottbullar till Kiwina. Imorgon ar det torsdag = surfing lesson for min del i kalla vattnet 2h, och sa far man fortsatta pa egen hand i 2h ... spannande! Pa fredagen skall vi fara och skrinna inomhus, yeeeey, lycka ! Sa lite vinter har jag det enda i ar. Roliga ar att de spelar musik och har discolights... Och att Scott aldrig har skrinnat forrut. Haha! I Helgen blir det Arthurspass vandring, som tar tva dagar sa det blir Camping upp i bergen var det ocksa skall finnas sno har jag forstatt da vi far lite hogre upp denhar gangen. 
Nasta vecka reser jag vidare ner till Queenstown. Milford sounds kryssning med otroliga utsikter (googla!!) och bungy jump star pa schemat ! Spannande !  Har hade ni en kort sammansattning om mina dagar har. Har sakert glomt nat.... Hmm. Oh well. 

Har kommer bilder :


Mycket bil akas , sittandes pa fel sida !! 

Mt. Eden i Auckland. Har kan ni se hur roken fran skogsbranderna i Australien syns anda ner hit!

Seaworld !!


Pavag mot Auckland med stop har och dar !

Nisse in Waihi , barbeque !!

Brothers Tetsu & Nisse in Quarts caf'e!

Vantar pa bussen tillbaka till Auckland!

Sabeth & Toby i Auckland en solig dag. Movenpick glass i mangder, namnam!

A beach in Auckland



Skytowe with Sabeth from Germany !


Flyg ner till Sydon 

Orientering vid Nelson lakes. Gront gront gront...



Nelson Lakes! Som hade stora ackliga svarta alar i sig som simmade overallt. Yuck!

Kaaalllt vatten och alar!

Kallt i stugan ! 

Egna genvagar med Renee!



Shirt Swaping, Finland och New Zealand. Sa lika men enda sa olika!

-----> 
Nedanfor matar de Alarna !!



Vandring med otroliga utsikter!

Drickapaus ! 


Sma sma kottar!

Svettbuff med vacker utsikt!

Ahhh , lycklig ;)


Sagan om ringen stigar....

NELSON:
Nelson efter tavlingshelg. Chill och valpsjuka massage !


Kayaking i Abel Tasman. Split apple rock !




Harligt klart vatten, inte riktigt som hemma!
Strand hang ! last pictures togheter, cry me a river ... ;)

Nelson Kayak tavlingar med Erik !







Underlaget pa toppen under vandring nummer 2 !

I vantan pa forsvunna Erik...


Osterrikisk&Svensk  vs. Svenska talande finne ! 

Panorama


Vandrandes ner !


Roadtrip vidare till ChCh:
Vingard pavagen till Chch !



Christchurch:
Vandring med Scott till vattenfallet... brainfreeze!!




Deluxe morgonmal som ser mindre gott ut pa bilden. Scott at banan pancakes med... Bacon? what!


Lugna och skona dagar i Chch, laddar upp infor nasta aventyr!




 Dar hade ni en riktig bildbomb ! Nu skall jag springa till tvatteriet igen ut i solen, sen via supermarketen. Igar larde jag mig en hel del om populara sporten har, Cricket och sa larde jag mig att ata Aprikos youghurt igen. Hemma hatar jag bitarna i den, medan har var den fresh och god. Annars om maten sa aktar jag mig for vita brodet och mjolken har. De har mer laktos i sin mjolk an vad vi har hemma sa hade hemsk magknip forsta veckorna utan att jag visste orsaken... Annat som ar gott har ar inhemska frukterna, mmm! Vad annat, jo, ingen kvallsbit existerar, man ater morgonmal, lunch och en senare middag 6-7 tiden. Trakigt ;(

Jaja, nog for denna gang. Vi ar redan inne i Februari, nagra manader kvar nu sa ar varen hemma och jag vill ta flyget hem da snon ar borta. Har redan bestallt en pase losgodis med laku och choko av min bror da jag kommer hem. Finsk karkki, basta karkkin ! Piste.

Kraaamar , Laters!


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar