Translate

onsdag 10 oktober 2012

75 liter på 169cm lång tjej!


Dethär är ryggsäcken jag kommer bära med mig överallt i 6 månader. Den hämtade jag från posten tidigare i veckan, priset ligger runt 300€, och är nog en av resans viktiga investeringar. Beställde den från Partioaitta speciellt just för denna resa. Fjällräven Kajka 75W ! Det är en modell gjord för kvinnor vilket gör den super bekväm för kroppsbyggnaden, eller ja, lätt att säga nu. Får se vad jag tycker om någon månad då ryggen är sönder.. :D Annars så har den inte för mycket finesser och detaljer, vilket är bra för både säkerhet och bekvämligheten. Fastnar inte, inte lätt att stjäla ifrån o.s.v... Jag gillar att man kan ta bort överdelen av väskan och använda den som en liten axel/rygg/mag väska. En annan praktisk detalj är att den öppnar sig både som ett rör uppifrån MEN också på långsidan så det är lätt att få ut saker även om de är längst ner på bottnet. Tror det lätt kan bli kaos i den ett par gånger om jag känner mig själv rätt... 

Har faktiskt gjort min första packningslista redan för en tid sen, och det blev nog inte den sista listan... Är van att packa väskan, orienteringsrinkan som man packar ett par gånger om året, eller kappsäcken till södern. Men dethär är jobbigare än jag trodde. SUPER svårt är det att packa klokt sin utrustning till 6månader framåt. Sovsäcken, necessär med mediciner?, vilka skor? , hur många långärmaden i tropisk hetta?, tunga saker längst ner i väskan?.... O.s.v. Och så skall vi inte glömma att jag kanske inte äns har möjlighet till att tvätta mina kläder.. ;)

Ett tips som jag fick är att köpa ett set packningspåsar i olika färger från Stadium. Lättare att att hålla reda på sina grejjer. Underkläder i den gula påsen, toppar i den röda, smuts i den gröna.... Det är en av sakerna som ännu skall skaffas före avfärd. 

Imorgon bär det av till Lettland på tävlingar fram till måndagen, så tiden kommer att gå fort, 14 dagar kvar nu.... Igår sa jag hejdå till första vännerna som studerar i Åbo som jag inte ser förrän i Maj , shiet!



2 kommentarer:

  1. Jee, en reseblogg!
    Lycka till med packningen.. Hur kan det alltid vara så jobbigt? Har aldrig backpackat i sex mån, bara varit på reili i Europa. Men jag sku rekommendera att int ta fö mycket skor. Dom väger o dom tar mycke plats.. och till sist och slut så går man ändå typ med flipflops hela tiden!

    -Anna
    www.lindberghini.com/anna

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Anna!! Skall försöka uppdatera så ofta som möjligt!
    Oj, va säkert kul på raili i europa också, samma panik med packandet kan ja tro ... ! Men tack för tipset med skorna. Tror det blir länkkare,tossor och flipflops ! Använder väl dem till slut och skaffar nya då dom sett sina dagar :). Iiks, nervöst!

    SvaraRadera