Translate

onsdag 17 oktober 2012

Värför jag reser!






Har älskat att resa sen jag var en liten barnrumpa. Har besökt runt 20 olika länder under mina 19 år. Det ger en bra grund till varför jag vill iväg och vågar åka iväg nu. Jag vill uppleva, se världen och träffa nya människor helt enkelt. Chansen finns, så varför inte ta tag i den. För någon dethär kanske skulle vara en mardröm, någon kanske inte skulle åka iväg till främmande kulturer int äns för pengar.. Men det är min dröm och varit det länge. Darför tar jag tag i det nu då jag är fri , frisk, ung och nyfiken. Så vad är inte bättre då än att fara till drömländerna och backpacka. Ni andra som äns tänker tanken, gör det! Tveka inte, skjut det inte framåt till dagarna efter studierna då ni har hittat kärleken och drömjobbet. Ingenting är omöjligt , man ångrar sig mer hela livet om man inte for iväg då man som mest ville det. Nåjo, nog om mina tankar om resandet. Försöker peppa mig själv här tillika till varför jag är påväg, då jag vissa sekunder bara vill stanna hela livet i den trygga egna sängen. :D


Några inspirerande citat jag hittat från alla tusentals backpacker bloggar jag läst :


What makes a backpacker a backpacker? It's not the garage full of gear or piles of guidebooks--it's the experiences, from thru-hiking a long trail to pushing your personal envelope to inspiring a child's love of wilderness.
"If you reject the food, ignore the customs, fear the religion and avoid the people, you might better stay at home."


Countries like New Zealand and Australia welcome twenty-somethings with open arms and 12-month working holiday visas. Jobs are easy to come by – whilst odds don’t necessarily favor you landing that marketing gig you’ve been dreaming of (though you might), working customer service as at a ski field, mixing drinks in a lakeside bar or making coffees in a funky cafe are very real possibilities. Not your dream job, sure – yet they’re means to an end and allow you to experience life outside your comfort zone (all while living in some of the most beautiful places in the world).


Bali is clearly more than honeymooners, spas, and tourist resorts – it’s an intensely spiritual island with temples, devout Hindus, and a spectacular array of landscapes. Add to this world class surfing and diving, beautiful beaches, and excellent museums and galleries and Bali is a pretty amazing place to travel.


Bali is best seen and experienced from behind the handlebars of your very own scooter or motorbike !


The first thing you’ll notice after leaving Bali’s airport is the shocking number of scooters on Bali’s roads. They weave in out and of traffic, buzz by you as you’re stuck in traffic jams, and somehow make order out of the chaos of Bali’s traffic patterns. From children in school uniforms heading to class, to entire families of four or five, to ladies in miniskirts and high heels, everyone it seems in Bali has a scooter – and so should you.


I wanted to drink in foreign cultures and foreign beers; I wanted to soak up the sun of far away places and learn from the challenges of being immersed into a life far away from home.


..... Därför far jag iväg !!! Bali med skoter och vänstertrafik, oo-ou!


Har fått jätte mycket inspiration och tips från rese- bloggar och internetsidor. Backpacker.se är till exempel en super sida, var man t.ex. kan kontakta personer som är påväg mot samma håll, eller läsa tips om resemålen och hitta bra sovplatser som backpacker med låg budget..


Tänk att det finns små surfstäder var alla backpackers samlas och delar med sig av sina upplevelser , har inga planer för morgondagen och t.ex. som jag just nu, har ingen aning om var jag och Paulina kommer att fira Julen ? Det, är charmen med resan !! :)




Skulle kunna fortsätta skriva hela kvällen, men måste städa rummet.. Kanske utforska rinkan lite till om jag hinner. Skulle träna , men det regnar så tog fram en ask Toffife istället ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar